ارزیابی امواج مغزی  EEG – QEEG

تست نوار مغز چیست؟ نوار مغز یا الکتروانسفالوگرام (EEG) یک تست غیر تهاجمی است که الگوهای الکتریکی درون مغز را ثبت می کند.

این تست برای کمک به تشخیص عارضه هایی مثل حمله ها، صرع، آسیب های سر، سرگیجه، سردرد، تومور مغزی و مشکلات خواب به کار می رود.

این تست برای تایید مرگ مغزی نیز استفاده می شود.

نوار مغز چگونه کار می کند؟

میلیاردها سلول عصبی در مغز، سیگنال های الکتریکی بسیار کوچکی تولید می کنند که الگوهایی به نام امواج مغزی را تولید می کنند.

طی یک تست نوار مغز EEG، الکترودها و سیم های کوچکی به سر متصل می شوند.

الکترودها، امواج مغزی را شناسایی می کنند و دستگاه EEG، سیگنال ها را تقویت می کند و آن ها را به صورت یک الگوی موجی، روی کاغذ گراف یا صفحه کامپیوتر ثبت می کند.

نقشه مغزی (QEEG) چیست؟

نقشه مغزی یا الکتروانسفالوگرافی کمی (QEEG) یک ابزار تشخیصی است که با استفاده از پردازش نوار مغزی یا EEG میزان فعالیت الکتریکی را در قسمت های مختلف مغز اندازه می گیرد. با استفاده از QEEG  می توان عملکرد مغز را بررسی کرد و  مشخص نمود که فعالیت الکتریکی در کدام نواحی مغز کم و زیاد شده است و بدین ترتیب نقاط ضعف و قدرت و مشکلات (اختلالات) مغزی بر ما آشکار می شود. اختلالاتی نظیر AD/HD، اضطراب، افسردگی، آلزایمر ، اختلالات یادگیری، اختلال وسواس اجباری  … با استفاده از QEEG قابل تشخیص اند. برای بدست آوردن QEEG ، ابتدا با قرار دادن کلاه EEG روی سر تا ۱۹ کانال EEG یا نوار مغزی از فرد گرفته می شود در مرحله بعد یک سری عملیات پیچیده ریاضی ( مانند تبدیل فوریه و ویولت) روی EEG صورت می گیرد.

نتیجه‌ی این پردازش‌ها تبدیل به یک سری تصویر (سرهای رنگی ) می شود که به آن QEEG  یا  نقشه مغزی می گوییم. در واقع نقشه مغزی روشی است که با آن می‌توانیم زبان مغز را ترجمه کنیم. در نقشه مغزی، هر سر رنگی مربوط به فعالیت یک موج مغزی است. نحوه کارکرد این امواج در کنار هم باعث می شود تا ما عملکرد مناسب یا نامناسب داشته باشیم. اگر هر کدام از امواج عملکرد مناسب داشته باشد، سر را به رنگ سبز می بینیم. فعالیت زیاد امواج مغزی به رنگ قرمز و فعالیت کم به رنگ آبی دیده می شود.  درروش  های  دیگر تصویربرداری مغز مانند CT، MRI، PET، عواملی مانند جریان خون مغزی، متابولیسم یا یکپارچگی ساختاری مغز  مورد اندازه گیری قرار می گیرد در حالیکه همانطور که گفته شد QEEG ابزاری است که میزان فعالیت الکتریکی مغز را اندازه گیری می نماید.

تفسیر نقشه مغزی یا QEEG

امروزه می‌توان با مقایسه QEEG فرد بیمار با  QEEGافراد نرمال (موجود در پایگاه‌داده‌های تحلیل QEEG افراد نرمال یا بهنجار) ناهنجاری‌های عملکرد مغز را شناسایی کرد و با تطبیق آن با الگوهای موجود، نوع اختلال را مشخص نمود. مبنای چنین مقایسه‌ای این است که بیماریهای مختلف روانپزشکی، باعث ایجاد نابهنجاری‌های معناداری در مغز شده و تغییراتی را در QEEG به وجود می‌آورد (چابت و همکارانش، ۱۹۹۹ و ۲۰۰۱). از آنجائی‌که ترکیب طیفی فعالیت الکتریکی مغز با افزایش سن تغییر می‌یابد، بنابراین در هنگام مقایسه با جمعیت بهنجار، سن فرد و جمعیت بهنجار باید یکسان باشد.

keyboard_arrow_up